Soru önergesinde geçiş garantili köprüler, tüneller ve otoyollarla ilgili Bakan Karaismailoğlu’nu adeta soru yağmuruna tutan Koray Aydın, Osmangazi Köprüsü, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, 1915 Çanakkale Köprüsü, Avrasya Tüneli ve otoyollara ilişkin kamuoyunca merak edilen soruları tek tek sıraladı.
Sürekli tartışma konusu olan müşteri garantili köprü, tünel ve otoyollarla ilgili kamuoyunca merak edilen soruları gündeme getiren İYİ Parti Teşkilat Başkanı ve Ankara Milletvekili Koray Aydın, önergesinde projelerin maliyetlerinin, işletme sürelerinin ve hazine tarafından yapılan ve yapılacak garanti ödemelerinin de ayrıntılı olarak cevaplandırılmasını istedi.
HAZİNEYİ İPOTEK ALTINA ALAN UYGULAMALAR NE ZAMAN SON BULACAK?
Soru önergesinde “devlet hazinesine yapım maliyetlerinin çok üzerinde yük getiren ve hazineyi orta ve uzun vadede adeta ipotek altına alan, Yap İşlet Devret modeliyle araç geçiş garantili köprü, tünel, otoyol ve havaalanı yapımından vazgeçilmesi söz konusu mudur?” şeklinde soran Koray Aydın, devamında şu soruyu yöneltti: “Yap İşlet Devret modeliyle gerçekleştirilen müşteri garantili projelerin sayılarının artmasıyla orta ve uzun vadede devlet hazinesinin düşeceği zor durumların önlenmesi için Bakanlığınızca ne gibi tedbirler alınmıştır?”
DEVLET ZARARI KARŞILIYOR DA KAZANCA NEDEN ORTAK DEĞİL?
Soru önergesinin devamında müşteri garantili projelerde devletin zararı tek başına karşılarken, kazanca ortak olmamasını da gündeme getiren İYİ Parti Teşkilat Başkanı ve Ankara Milletvekili Koray Aydın şu soruları yöneltti: “Köprü, tünel ve otoyol projelerinde günlük garanti edilen araç geçiş sayısının altında kalan miktarlar hazine tarafından ödenirken, günlük garanti sayısını aşan araç geçiş bedellerinin doğrudan işletmeci firmanın kasasına girmesinin açıklaması nedir? Devlet zarara ortak iken kazanca neden ortak değildir? Açıkça devleti zarara uğratan ve her geçen gün devletin aleyhinde işleyen bu sistemi daha ne kadar sürdürmeyi düşünüyorsunuz?”
TÜRK MAHKEMELERİ YERİNE NEDEN LONDRA MAHKEMELERİ? TÜRK LİRASI YERİNE NEDEN DOLAR VE EURO?
Soru önergesinin son bölümünde iktidarın “yerli ve milli” söylemlerinden dem vurmasına rağmen müşteri garantili bazı projelerde Türk mahkemeleri yerine Londra mahkemelerinin yetkili kılınmasıyla ilgili soruları gündeme taşıyan Aydın, projelerde garanti ödemelerinin Türk Lirası yerine Dolar ve Euro ile yapılmasının gerekçesini de sordu ve bu çelişkili durumun nasıl izah edildiği de dahil olmak üzere şu soruları yöneltti:
“Şehir hastanelerinde uyuşmazlıkların çözümünde Londra Tahkim Kurulu’nun yetkili olması hususu, ulaştırma projeleri için de geçerli midir? Yap İşlet Devret modeliyle yapılan köprü, tünel, havaalanı ve otoyollar ile ilgili uyuşmazlıkların çözümünde, her bir proje için hangi mahkemeler yetkili kılınmıştır? Projelerin tümünde veya bir kısmında Türk mahkemeleri yetkili kılınmamışsa bunun sebebi nedir? Bundan sonra yapılacak projelere ait sözleşmelerde Türk mahkemelerinin yetkili kılınması söz konusu olacak mıdır?
BU NASIL YERLİLİK VE MİLLİLİK?
Köprü, tünel ve otoyol projelerinde araç geçiş garantisi için hazineden yapılacak ödemelerin Dolar veya Euro üzerinden yapılmasının sebebi nedir? Vatandaşına Türk Lirası’na güvenmelerini tavsiye ve telkin eden hükümetin, müşteri garantili projelerdeki bu çelişkisinin ve kötü örnek olmasının gerekçesi nedir?
Yap İşlet Devret modeliyle yapılan müşteri garantili projelerde Türk mahkemelerinin yetkili kılınmamasının ve hazinece yapılan garanti ödemelerinin Türk Lirası ile yapılmamasının, her fırsatta yerlilikten ve millilikten dem vuran Hükümetiniz ve Bakanlığınız açısından izahı nedir?”